Marco Westerhof

Naam: Marco Westerhof
Studierichting: Diermanagement
Afstudeerjaar: 1996
Bedrijf: WildWorld B.V.

 

 

 

 

 

Bijzondere prestaties

Marco Westerhof (1973) studeerde af in de 1e lichting Diermanagement in 1996 met specialisaties in Beleid & Voorlichting en Wildlife Management. Zijn interesse in zeezoogdieren werd gewekt in 1995 tijdens een half jaar stage bij het Dolphin Research Center in Grassy Key, Florida (U.S.A.). Hier assisteerde hij in diertraining en gedragsonderzoek en ontwikkelde hij samen met mede-student en goede vriend Mark Meijering een educatief seminar over de internationale wetgeving voor zeezoogdieren.

In 1996 voerde Marco Westerhof samen met Minke van den Bergh (tegenwoordig Van Kooij) een afstudeeronderzoek uit in opdracht van het Nationaal Onderzoek Dierentuinen getiteld  ‘Intercontinental Genome Resource Banking for Endangered Species: Stepping the Boundaries’. Eén onderdeel hiervan betrof een case-study over het Kaama Hartebeest. Het onderzoek werd vanuit de hogeschool begeleid door docenten Berend van Wijk en Hilde Wierenga en resulteerde voor beide afgestudeerden in een uitnodiging voor deelname aan het eerste IUCN World Conservation Congress in Montréal (Canada).

Vanaf 1997 werkte Marco in zijn eerste functie als dierverzorger en -trainer in De Lagune, een toentertijd nieuw geopend ecodisplay in Dolfinarium Harderwijk, waarna hij vervolgens teamleider van de afdeling Educatie werd.

In 2000 verliet hij het Dolfinarium en startte zijn eigen projectbureau WildWorld, dat consultancydiensten verricht rondom de thema’s wildlife, natuur & duurzaamheid, sinds 2005 het  onafhankelijke Nederlandstalige publiekstijdschrift Wildlife Magazine uitgeeft en natuurreizen organiseert. WildWorld heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld tot een ware netwerkorganisatie, waartoe steeds meer professionals toetreden die gezamenlijk nieuwe producten en diensten ontwikkelen en in de markt zetten.

Verdiensten:

  • 2000 WildWorld wordt op 1 februari 2000 opgericht en voert de eerste opdrachten uit voor o.a. Apenheul en Vogelpark Avifauna.
  • 2001 Het 1e Diermanagement Congres wordt in opdracht van het toenmalige Van Hall Instituut georganiseerd i.s.m. hippisch adviesbureau eQuest. Ruim 300 deelnemers volgen het programma in Leeuwarden met 26 inspirerende gastsprekers.
  • 2003 De jaarlijkse orca-observatiereis naar Noord-Noorwegen “Orca’s van de Tysfjord” gaat van start. Het voorprogramma vindt plaats in samenwerking met Dolfinarium Harderwijk.
  • 2005 WildWorld lanceert het Nederlandstalige publiekstijdschrift Wildlife Magazine in 3.000 winkels en gaat samenwerkingen aan met onder andere het Wereld Natuur Fonds en Animal Planet.
  • 2006 De redactie van Wildlife Magazine wordt uitgenodigd voor persreizen naar o.a. Swaziland, Suriname, Polen, Zuid-Afrika, Finland, Zambia en Malawi.
  • 2007 WildWorld organiseert officieel de jaarlijkse Summer BBQ: een netwerkevenement voor de dierensector, voortgekomen uit de informele Diermanagement-etentjes.
  • 2008 WildWorld is met ingang van 2008 hoofdsponsor van het Wildlife Plein op het jaarlijkse Animal Event in Safaripark Beekse Bergen.
  • 2009 WildWorld gaat van start met het afsluiten van MVO-Partnerships en koppelt daarmee het bedrijfsleven aan concrete natuurbeschermingsprojecten.
Naar boven